Deltagare skickar vidare kollega i Stafettvasan.

Stafettvasan skapar gemensamma mål och minnen

Allt fler företag deltar i Stafettvasan, ett av motionsloppen som arrangeras under Vasaloppets vintervecka.  – Stafettvasan blir ett mål för träning och något som stärker teamet, säger Lena Hermansson, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Vasaloppet.  


Uppladdningen är i gång inför det 101:a Vasaloppet. Längdskidåkare på alla nivåer har anmält sig till den långa raden av lopp som arrangeras under Vasaloppets vintervecka 21 februari–2 mars 2025. Familjer, kompisgäng och företag lockas av Stafettvasan där fem deltagare delar på den 90 kilometer långa sträckan mellan Sälen och Mora. 
- Under Stafettvasan 2024 hade vi närmare 9 000 deltagare fördelade på cirka 2 000 lag. Vi ser nu att intresset för att medverka ökar. Maxtaket är 2 600 lag och så länge det finns platser kvar tar vi emot anmälningar ända fram till start den 28 februari, säger Lena Hermansson.  
Det lopp som lockar allra flest företag är Stafettvasan.  
- Den dagen är det extra mycket glädje i luften. Teamkänslan är stark när man står och hejar på sina kollegor längs spåret eller tar emot dem vid målgången i Mora där feststämning råder. Efteråt samlar man personalen för att fira på någon restaurang eller afterski, säger Lena Hermansson.  

Lena Hermansson från Vasaloppet med del av Vasaloppsspåret från ovan i bakgrunden.
Foto: Julius Aspman


Vasaloppsresan startar tidigt 

Deltagandet i Stafettvasan blir för många företag en större satsning som sträcker sig runt hela året.  
- Man samlar personalen till gemensamma aktiviteter som kickoff, träningar och läger. Behöver man förbättra tekniken och åkstilen kan man anlita skidprofilerna Mattias Svahn, Staffan Larsson, Erik Wikström och Catarina Henriksson som är certifierade Vasaloppscoacher. Stafettvasan blir också en chans att träffa varandra utanför arbetsplatsen och göra något skoj ihop. Många företag skapar teamkänsla med brandade kläder och man kanske utmanar varandra avdelningar emellan eller tävlar mot personal som finns utspridd över landet, säger Lena Hermansson. 

 
Vill sätta Sverige i rörelse 

Vasaloppets vision är att sätta Sverige i rörelse och där ser man att företagen spelar en allt viktigare roll för de anställdas välmående. 
- Genom att skapa möjligheter till motion och träning motiveras personalen. Att satsa på friskvård är också viktigt ur ett rekryteringsperspektiv, då visar man att man är en attraktiv arbetsgivare. För att underlätta för företagen har vi anställt en företagskoordinator samt byggt en anmälningsportal där det finns möjlighet att bygga en skräddarsydd anmälningssida, säger Lena Hermansson.   

För att ytterligare attrahera företag genomförs kampanjen ”Sveriges tröttaste kollegor”, berättar hon.  
- Det är en tävling som ger oss ytterligare en chans att hjälpa företag att bli ”friskare”. Vinnarna hedras med tillgång till en digital Vasaloppscoach, startplatser och träningstillfällen tillsammans med en coach.  


Så får du ut mesta möjliga glädje av Stafettvasan 

• På Vasaloppets anmälningsportal kan ditt företag skräddarsy sin egen anmälningssida. 
• Planera in träningstillfällen och läger. Vasaloppsarenan är öppen hela vintersäsongen. Spåren brukar dras upp redan i november, beroende på snötillgång och väder. Från Hökberg och ner till Mora finns spår en stor del av vintersäsongen.    
• Tidig snö erbjuds även på de officiella Vasaloppscentren i Orsa Grönklitt och på Idre Fjäll och Lugnet i Falun. 
• Boka boende i god tid om gruppen är stor. Många företag bokar boende på bygdegårdar eller stora hotell.  
• Planera in afterski eller en gemensam middag efter loppet för att fira prestationen. 
• Hämta ut företagets resultatlistor så att ni ser vilka tider ni ska slå nästa år.  

Två deltagare skickar vidare i Stafettvasan.
Foto: Ulf Palm

Vasaloppets historia 

Vasaloppet är världens största långlopp på skidor som hittills haft 1,8 miljoner deltagare. Det första loppet arrangerades 1922, men tävlingen föddes egentligen redan år 1521 när Gustav Eriksson flydde från den danske kungens soldater. Senare blev han Sveriges kung och känd som Gustav Vasa. Den klassiska 90 kilometer långa sträckan går från Berga by i Sälen till Mora och var länge det enda loppet. Numera lockar Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning i flera loppformer och Vasaloppets sommarvecka med mountainbikecykling och löpning årligen nära 100 000 anmälda deltagare. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF.

Läs mer om Vasaloppet